donderdag 2 juni 2011

Mannie

Gisteren haakte ik een mannetje, of zoals Nini zegt "een mannie".

Ik was van plan om dit haakpatroon (knuffel "Buksemand") te gaan haken, maar ik begreep niet goed hoe je nou met dit patroon een voor- en achterkant zou krijgen. Later kwam ik erachter dat ik gewoon het patroon even goed had moeten lezen én tot het einde had moeten lezen, maar dat deed ik dus niet. Ik vind een patroon na een paar toeren, zonder tegelijk te haken, vaak moeilijk te begrijpen. Ik was dus maar begonnen.
Ik dacht dat het zo'n raar poppetje zou worden dat ie van de rarigheid wel weer leuk zou worden. Toch ben ik daar toch niet helemaal zeker van. Ik haakte Mannie als cadeautje voor een babyshower, maar de reactie van B. "je hebt wel eens iets leukers gehaakt" maakt me aan het twijfelen. Deze reactie kreeg ik wel toen Mannie nog geen ogen en mond had. Daarna vond ie hem al een 'stuk leuker', maar misschien was dat omdat mijn eerste reactie nogal teleurgesteld was...

Ik deed het volgende.
Zoekplaatje: Wat hoort er op deze foto niet thuis?
(Haakpatroon knuffel Mannie):
Blauw Ik haakte 5 lossen, draaide het werk, haakte 5 stokjes in de ene kant en volgens  mij haakte ik toen ook nog 5 stokjes in de andere kant. Daarna ben ik stokjes gaan haken en bleek dat ik zo 'rond' haakte. Volgens mij klopt het van geen kant, maar het werkte wel. Toen ik het beentje lang genoeg vond haakte ik nog 2 halve stokjes en 2 vaste. Dit deed ik omdat de bovenkant van het beentje scheef was en zo haakte ik dit een beetje recht. Bij het tweede beentje deed het hetzelfde. Daarna legde ik de beentjes naast elkaar en haakte ik ze met stokjes aan elkaar. Daarna nog een rij stokjes.
Vervolgens haakte ik wit aan en haakte ik in elk stokje weer een stokje en in de zijkanten 2 stokjes. Dit deed ik om en om met wit en rood. De laatste witte toer zijn vasten.
Oranje zijn 6 toeren met stokjes. Het eerste stokje zijn 3 lossen (telt als 1 vaste), daarna rondom stokjes en weer in de zijkant (maakte niet veel uit waar precies)2 stokjes, sluit de toer met een halve vast in de bovenste van de 3 lossen.
Paars is een rij stokjes (eerste weer 3 lossen en laatste een halve vaste). Daarna 2 halve vaste, 3 lossen en bevestig in de onderste van de losse met een halve vaste. Dit wisselde ik af met 3 lossen en 5 lossen (picots heten deze dingetjes).
Ik sloot Mannie met vasten.

Geen opmerkingen: