dinsdag 14 augustus 2012

Terug

De eerste aanblik van de tuin na terugkomst van onze vakantie was geen prettige.. We zijn alweer een week terug en zolang heeft het me dus gekost voor ik hier een verslagje over kon schrijven.

Alle erwtenplantjes waren helemaal kaal gegeten, de boosdoeners? Je mag één keer raden... die slijmerige veelvraten zaten o-ver-al!

Veel tomatenplanten waren zoveel gegroeid dat ze zijn omgevallen en geknakt. Nadere inspectie leerde dat ze gewoon zij doorgegroeid na het knakken. ze hebben nu dus de raarste modellen gekregen. Er zitten zelfs al flink wat tomaatjes aan de planten. Ik heb hele wat takken verwijderd bij de tomatenplanten. Ik heb geen idee of dat echt goed is, maar het leek me dat ze toch beter hun energie kunnen gaan steken in de tomaatjes en niet in al die takken waardoor ze helemaal scheef gaan hangen.

Eén zonnebloem was opengegaan. Een prachtig gezicht en maakte voor mij heel veel goed. De oostindische kers bloeit ook heel mooi. Net als de rucola, dat was natuurlijk niet echt de bedoeling, maar toch vind ik de bloemetjes heel leuk.

Helaas is die eerste zonnebloem nu toch ontdekt, de slijmerige sporen verraden door wie..

Een meevaller is dat de basilicum onaangetast is gebleven, net als de kleine kropjes sla die ik toch maar buiten heb gezet.

De rode pepertjes had ik uit logeren gebracht. twee weken geleden waren alle pepertjes nog groen, maar inmiddels is het eerste rood gekleurde pepertje een feit.

Afgelopen week heb ik ook de eerste worteltjes geoogst en de bietjes groeien nu ook een beetje boven de grond. Die kunnen we ook gaan eten.  Hier nog absoluut geen " er valt niet tegenop de eten"-situatie, maar ik heb veel geleerd en zit al vol plannen voor hoe ik het volgend haar wil gaan doen.

1 opmerking:

vee zei

oh toch heel schoon foto's met goede resultaten, ik ben ook verzot op zonnebloemen! dat is echt zomer
en ik haat ook slakken en dat is het enige verdelgmiddel dat ik gebruik
voor de rest alles wieden met de hand, of middelkes gemaakt van planten zelf, maar tegen de slakken strooi ik een paar keer per jaar toch korrels, zeker met zo'n nat weer van deze zomer