donderdag 18 april 2013

Teveel?


Ik wil haken (onderzetters, groot en klein, dekentje, vlaggetjes voor vele gelegenheden), naaien (luiermapje, rokjes, tassen, hoezen), flocken (rompers, shirtjes, versieringen), bakken (koekjes, broden, cakejes, taarten), tuinieren (opruimen in de tuin, snoeien, planten, bakken vullen), zaaien (veel kruiden en best veel groente en ook nog bloemen, wanneer is de beste tijd, welke plek, binnen of kan het al buiten?), zaailingen overzetten (naar grotere potjes, of al naar buiten?), over alle zaailingen een logboek bijhouden, zomerbollen planten, cadeautjes samenstellen, attente kaartjes sturen, opruimen, organiseren, en nog veel meer! Wil ik misschien teveel?

Gelukkig gaat het ontkiemen van zaden vanzelf, net als het groeien. Ik heb verschillende avonden tijd gevonden om beetjes te zaaien.
De meeste bloemen heb ik gezaaid om te kijken of het zaad nog ontkiemt. De stokroos en de papaver kwamen al heel snel en met z'n allen op. Deze kan ik dus heel goed direct buiten zaaien. De oost indische kers spoot de afgelopen dagen opeens van niks naar een cm of tien de aarde uit.
Het zeeuws knoopje en de korenbloem die ik pas 12 april zaaide zijn ook al opgekomen.

Een soort van de twee soorten courgette die ik al 31 maart zaaide is nu pas opgekomen. De andere soort zie ik nog niet en ik moet me inhouden om niet te gaan graven om zo te zien of er onder de grond al iets gebeurd is.

Peulen zijn altijd snel en daarvan zijn de meeste ook wel opgekomen.

De pastinaak, die eigenlijk helemaal niet binnen moet is (nog) niet opgekomen, net als de pukkie aubergine, maar misschien moet ik gewoon wat meer geduld hebben.

De paprika, peper en pompoenplanten groeien lekker. De plantjes die ik buiten in de kas heb gezet groeien langzamer. Kortom, zonder dat ik wat doe, gebeurt er van alles. Fijn!

6 opmerkingen:

Sacha zei

Veel te veel :).

Zaadjes groeien (meestal) vanzelf uit tot planten, maar moeten wel in een potje komen en water krijgen. Zelfs dat kost hier momenteel moeite :o. Wat heb je het weer allemaal netjes bijgehouden!

Pukkie duurt lang hoor.

Het opgraven doe ik wel hihi. Regelmatig kom ik dan een beschimmeld zaadje tegen. Ruimen die handel en weer verder. Papaver zou ik idd buiten zaaien: ieniemini en een ramp om te verspenen. Ik durf nog niet dingen naar buiten te verhuizen. Planten bedoel ik....tekst verwijderen met de aipet leidt nogal eens tot niet meer kunnen typen bij een opmerking. Snel verzenden dus.

Sacha zei

Ga je ook meedoen aan 'moestuin maandag'? Dan houden we elkaar in elk geval wat planten betreft beter op de hoogte :P. http://hollandseklei.blogspot.nl/2013/04/dit-word-jouw-moestuin-jaar.html

Als ik tijd heb... zei

Vind je dat ik het netjes heb bijgehouden? Dat gekrabbel? haha, maar zonder dat blaadje zou ik echt niet meer weten wat waar op komt en wat niet. Elke avond maak ik met mijn gietertje een rondje langs de vensterbanken. Sommige bakjes zijn nu gewoon te nat..
Papaver heb ik stiekum al buiten gezaaid, geen idee of die dat fijn vindt, maar het zaad riep mij!
Wat een leuke link. Vorig jaar probeerde ik iedere dinsdag een verslagje te maken van mijn moestuinbak, maar uiteindeljk maakte ik vooral foto's die ik plaatste onder 'moestuinbak' hierboven. Misschien ga ik dat weer doen (al zal het niet meer lukken op dinsdag omdat ik nu weer vier dagen werk, maar een andere dag mag ook he). Ik zal er hierboven vast moestuinbak 2012 van maken.

Sacha zei

Vier dagen?! Echt tijd om te mailen!

Sacha zei

In het land der blinden...hihi. Nee hoor! Keurig zaaidata, aantallen, locatie. Schimmel ligt hier ook op de loer. Meer dan vorig jaar volgens mij.

Unknown zei

Soms wil een mens te veel :)