maandag 8 juli 2013

Moestuinmaandag #9

Veel foto's heb ik niet gemaakt van de tuin.

Bijna alles groeit mooi. De zonnebloemen worden steeds steviger. De aalbessen en bosaardbeitjes zijn vuurrood. Tijd om te plukken! Grotere aardbeien wil ik gaan zaaien.
De eerste (twee) bietjes zijn gegeten. 

Aan veel planten zitten knopjes, bloemetjes of zelfs vruchten. De eerste erwten zijn op gepeuzeld. De peulen kunnen ook geplukt. 

Ik heb een komkommerplant gekregen. Toen ik deze in de volle grond zette roken de wortels al naar komkommer. Ik heb geleerd dat je ook een komkommerplant moet dieven. Voor de vruchtaanmaak is het goed om dat pas toe te laten als de plant van behoorlijke grootte is. Tot die tijd verwijder je de knoppen. Ik wist dat niet. Ik haal bij tomaten wel de dieven weg, maar moet ik daar ook de bloempjes verwijderen? Geldt dit voor nog meer planten? Bijvoorbeeld de pompoen of courgette? 

Ik heb ook nog drie andere soorten planten gekregen: een lampionplant (juiste naam?), pukkie aubergine en palmkool. Ze hadden een flinke reis afgelegd.  Ze zijn nu verdeeld over drie potyen. Ik hoop dat ze nu weer fijn verder gaan groeien. 

5 opmerkingen:

Elisa zei

Wat heerlijk toch de tuin he, hier word ook alles steeds groter en mooier

Jolanda zei

Leuk, weer extra plantjes erbij! Van dieven bij de komkommer heb ik weleens gelezen, maar bij de courgette en pompoen eigenlijk nog nooit. Maar de komkommer heb ik ook niet gedieft, ben benieuwd of uit alle bloemetjes ook echt een vrucht groeit.

Sacha zei

Het lijkt de lampionbes van De Nieuwe Tuin wel :) physalis pubescens; laagblijvende en vroeg productieve selectie van ananaskers. Voorzaaien net als tomaten, half mei buiten uitplanten op een zonnige plaats zonder bemesting. Tot 200 vruchtjes per plant van eind mei tot eind november

Sacha zei

De informatie over het dieven van komkommer had ik niet. Ik heb de vruchtjes dan ook laten zitten. Mijn ervaring is dat die toch niet bestuifd (bestoven, bestuift...euh?) worden, dus de plant groeit vrolijk (nou ja het was wel erg lang koud...de snackkomkommer heeft ons verlaten) verder. Het dreigt ook wel een korte zomer te worden voor mijn gevoel, dus ik dief dit jeer alleen de tomaten. Gisteren was het in de kas meer amputeren :O. En maar hopen op de kracht van de planten!

Unknown zei

Ziet er goed uit bij jou, ook:)