woensdag 18 oktober 2017

Indianenfeestje deel 2 (van 5): de jurkjes

De jurkjes

Voor het partijtje van mijn dochters 7de verjaardag maakte ik voor alle meisjes een indianenjurkje. Dat maakte ik van een dames t-shirt met lange mouwen van Hema. Ik knipte de mouwen ongeveer 10 cm onder de schouder af. Het mouwtje dat overbleef knipte ik een smalle strookjes zodat er franjes ontstaan.


Van de afgeknipte mouw maakte ik enkelbandjes door het gedeelte van de pols tot ongeveer 10 cm daarboven af te knippen en ook weer in te knippen tot ongeveer het stiksel. Bij de enkelbandjes liet ik de strookjes iets breder. De meisjes droegen deze bandjes trouwens net onder hun knieën.

Het overige gedeelte van de mouw knipte ik in strookjes van 1 a 2 cm breed. Deze strookjes gebruikte ik om de hals van het jurkje te versieren. Ik stak met een dikke naald op elke 2 a 3 cm een franje door de hals en legde er een knoopje in. 

Op internet vond ik verschillende Amerikaanse tutorials hoe een jurkje te maken/knippen, maar ik snapte pas echt wat de bedoeling was nadat ik gewoon de eerste keer knip had gemaakt.  

De jurkjes maakte ik als volgt. 


Ik knipte de achterkant van het t-shirt ongeveer 25cm in: vanuit het midden van de achterkant van de kraag naar beneden (verticaal). Het ligt er een beetje aan hoe groot de meisjes zijn. Het is mooi als de knip eindigt net boven hun broekrand. 


Vervolgens knipte ik de zijkanten van de 'knip' ook in op ongeveer 4 cm onder elkaar ongeveer 15 cm naar links en rechts (horizontaal). Zo ontstaan er koordjes die je aan elkaar kan knopen. Het is daarom mooi als links en rechts de knip gelijk tegenover elkaar zitten en het moeten er in elk geval evenveel zijn.   

                                    --------|--------
                                    --------|--------
                                    --------|--------

Bij het aantrekken van de jurkjes knoop je de koordjes aan elkaar. Ik gebruikte ook nog een veiligheidsspeld om het laatste stukje stof dat onderaan overblijft netjes naar binnen vast te zetten. 

Riempjes

Ik kocht bij de Xenos roze koorden van een soort suède en ik kocht daar ook klosjes.

Bij kralenwinkel-online kocht ik verschillende kleuren houten kralen (blank, camel en chestnut in 8 en 12mm). De houten kralen bevestigde ik met de klosjes aan de koordjes voor om hun middel. 

Hoofdband - tooi

De meisjes kregen ook allemaal een hoofdband (veren konden ze later verdienen met spelletjes). Ik kocht lint en elastiek bij Hema en knipte de linten op een lengte dat ze met ongeveer 10 cm niet over een kinderhoofdje passen. Tussen de uiteindes naaide ik ongeveer 10 cm elastiek, zodat het net wel zou passen.
Zo'n 10 cm naast het elastiek, aan de achterkant van de stof naaide ik een strookje stof met drie randjes ertussen, op zo'n manier dat daar 3 veren ingeschoven kunnen worden.

Geen opmerkingen: