woensdag 16 maart 2011

De kruidenplantjes, deel II


De plantjes groeien lekker. Ik las alleen net in mijn boek over kruiden dat je basilicum beter niet in zaaibakken kan zaaien omdat het kruid penwortels vormt die bij verplanten makkelijk afbreken. De groei stagneert dan in aanzienlijke mate. Misschien moeten we ook maar wat zaadjes direct in potjes zaaien. Al denk ik dat deze bakjes ook zo overgezet kunnen worden in een potje. 

** Ik zit nog weer even in het kruidenboek te lezen en nu staat er onder het hoofdstuk Zaaien het volgende: De meeste eenjarige kruiden zaaien zich spontaan uit in de volle grond. Dit geldt echter niet voor echte marjolein en basilicum. Het zaad van de eerste is zo fijn, dat het niet in de volle grond ontkiemt. Zaai het daarom in potten of bakken. Dus nu weer wel?

Vandaag of anders dit weekend kijken of de basilicum en de salie over moeten naar potjes. Die blijven dan voorlopig nog wel in de vensterbank staan, maar het lijkt er op dat ze hun bakjes aan het ontgroeien zijn.

De lavendel doet nog niet zoveel en de munt eigenlijk nog helemaal niks! In mijn boek staat dat munt uitstekend groeit in potten, bakken en kuipen. Misschien moeten we in een bakje eens wat gaan graven en kijken wat er daar in de aarde gebeurt.

Ik heb vanochtend ook nog wat zakjes gekocht met zaadjes voor bloemetjes en een zakje met bollen voor anemonen. Ik heb hier nog wat houten kistjes staan die ik wil vullen met aarde. Ik wil daar heuse zaaikistjes van maken. In de tuin staan trouwens ook nog lege stenen potten dus daar kan ik ook nog wat mee.

Nu nog wachten op het project van B. We hebben heel veel hout in de tuin liggen omdat er een deel van de schutting hebben afgebroken. Daar wil hij een bank van maken. Ik heb gevraagd of hij ook een kastje kan timmeren met verschillende planken. Daar wil ik dan de kruidenplantjes in gaan zetten. Ik had ergens een hele leuke foto gezien van zo'n kast vol met potjes en kistjes met kruiden en bloemtjes.

De Kruidenplantjes, deel II.2

Ik heb een kasje gefabriceerd van een oude wijnkistje. Die hadden we bewaard voor in de open haard, maar ik heb nu een veel leukere bestemming gevonden!
Open
Dicht

Ik heb de binnenkant bekleed met plastic, dit voor het behoud van het hout. Dit heb ik met een tacker gedaan (schrijf je dat zo?). Ik heb een flap aan het plastic gelaten dat als overkapping dienst kan doen. Ik weet niet of ik nog wat luchtgaatjes moet maken. Op de bodem ligt een laag zand. 

Ik heb vier soorten bloemen gezaaid:  korenbloemen, mini margrietjes, cosmos gemengd en oostindische kers. De zaadjes zijn afkomstig van de Hema. Ik ben heel benieuwd. Het kistje staat nu nog in de tuin, maar vannacht is het nog veel te koud dus hij gaat straks naar binnen. Ik hoorde laatst iemand zeggen dat je eigenlijk pas met of na moederdag alle planten met een gerust hart buiten kan laten. Nog even geduld dus!
(Moederdag is de 'moderne' omschrijving van ijsheiligen vermoed ik. Tegenwoordig weten nog maar weinig jongeren wanneer dat is, dus daarom: klik!)

De anemonen liggen te weken ;-) Die moeten 24 uur in het water voor je ze kan planten. Ik heb geen plek meer in deze 'kas' dus misschien maak ik er nog één. 


Geen opmerkingen: