woensdag 5 december 2012

Pepernootjes

Dit jaar heb ik voor het eerst perpernootjes gebakken met Nini. Dat was een groot succes. Het is een eenvoudig klusje voor ons beide. We maakten samen het deeg. Dit bestond uit een beetje wegen, een beetje zeven en veel snufjes uit verschillende potjes,  perfect voor een klein kokkie!
Het deeg bleek dusdanig veel te zijn dat het genoeg was voor twee bakplaten vol. Dit verdeelden we over twee dagen, dus we hadden twee keer pret.

Ik scheurde stukjes deeg en Nini rolde er balletjes van. Kleine WW deed ook mee, maar wat hem betreft hoefde het deeg niet meer in de oven. Hij begon alvast te eten. Dat betekende game over voor WW. Hij moet maar een jaartje (of twee wachten).

Het recept baseerde ik op een recept van Ztrdg, maar ik gaf er een draai aan met wat ik in huis had.

Recept kruidnoten
250 gram zelfrijzend bakmeel
100 gram zachte roomboter
125 gram donkere basterdsuiker
1 eidooier (geel)
Scheut melk

Naar eigen inzicht koekkruiden, kaneelpoeder, korianderpoeder, kruidnagel, nootmuskaat, gemberpoeder

Meng in een ruime kom de zachte boter met de basterdsuiker, de eidooier en de melk. Zeef boven deze kom het zelfrijzend bakmeel en alle kruiden. Kneed alles goed door elkaar tot een mooie bal.

Bekleed een bakplaat met bakpapier.
Verwarm de oven voor op 175 graden.

Trek kleine stukjes van het deeg, maak er balletjes van en verdeel op de bakplaat. Dit hoeft niet zo mooi, de oven maakt er mooie kruidnootjes van.
Zorg dat er rondom iedere pepernoot ruimte vrij blijft.

Bak de kruidnoten ongeveer 15 minuten in het midden van de oven.
Haal uit de oven en laat afkoelen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Niets zo lekker als zelfgebakken pepernoten. Eet smakelijk!

Unknown zei

Wat een gezellig blog heb je.... Ik heb je net ontdekt!! Super gaaf!

Liefs, Judith

Neem je ook is een kijkje op mijn blog?

www.degrannys.blogspot.nl

Wateringen zei

Wat een ontzettend leuk blog heb je zeg..
Jou haakwerken zijn werkelijk prachtig.
Ik wil je graag volgen.
kom je ook eens een kijkje in mijn wereld nemen?

Lieve groetjes,
Marijke
www.marijkevanooijen.blogspot.com

Anoniem zei

Wat een mooie foto's. Kijk je ook op mijn blog, papa