donderdag 28 april 2011

Wachten op IJsheiligen?

Schema
Gisteren heb ik geen foto's gemaakt van de plantjes. Er is niet zoveel te zien. Ze groeien een beetje, maar niet echt spectaculair.

Ik twijfel of ik het allemaal wel goed doe. Krijgen de plantjes wel genoeg licht of juist teveel? Krijgen ze genoeg water of teveel? Heb ik ze wel goed verspeend? Of in andere gevallen: kunnen ze al of nog wel verspeend worden? Kunnen ze daarna nog in de volle grond? Waar dan? In de tuin is vooral nog veel plek op schaduwrijke plaatsen. Doe ik er beter aan alles in potten te gaan zetten. In welke potten? En met welke aarde? Ik ben duidelijk een groentje met (nog) niet zulke groene vingers. Ik heb een sterke behoefte aan een mooi schemaatje, helemaal op maat gemaakt voor mijn tuin. In dit schemaatje wil ik dan gaan opnemen:

Wanneer gezaaid
Tijd tot er iets te zien was
Wanneer verspeend
Hoe groot was het zaadje
Hoe groot wordt de plant
Hoe diep gaan de wortels
Hoeveel ruimte nodig
Welke grond is nodig
Zon/schaduw
Bijzonderheden


Waarom heb ik dit niet gemaakt? Misschien alsnog doen? Gaandeweg zal ik mijn schemaatje dan wel weer aanpassen, maar dan heb ik tenminste een beetje houvast. Googelen naar al deze informatie bij elkaar leverde nog weinig op. Ik moet het dus van verschillende plekken en uit boeken gaan plukken. Leuk klusje (voor de winter)

Basilicum
Over de basilicum maak ik me weinig zorgen, die groeit echt heel goed. Tenminste de basilicum die ik al eerste verspeend had. De basilicum die ik twee weken geleden buiten in een grote bloempot heb gezet is nog nauwelijks gegroeid. Het verschil is echt enorm! De zaadjes zijn echt tegelijk gezaaid. (ik denk dat ik hier (later) toch foto's moet plaatsen.. Conclusie is in ieder geval: verspenen werkt!

Lavendel
Waar ik me wel zorgen over maak is over de lavendel. Uit de zaadjes die ik heb gezaaid zijn vier/vijf sprietjes gegroeid. Deze sprietjes heb ik vorige week verspeend en deze staan er nog steeds zielig bij. Zijn mijn verwachtingen hoger geworden misschien? Ik verwachtte eerst niks en verbaasde me over al die sprietjes. Ben ik nu al verwend?

IJsheiligen
Misschien trek ik wel de stoute schoenen aan en ga ik de komende dagen een en ander in de tuin zaaien en planten. Vuistregel is eigenlijk dat je het beste kan wachten met de plantjes buiten zetten tot na IJsheiligen (van 11 t/m 15 mei), maar wie verwacht er nu nog vorst? Ik moet in ieder geval gaan beginnen met 'afharden' (dat is het overdag buiten zetten om ze te laten wennen en dan 's nachts weer naar binnen).

Geen opmerkingen: